TÜRK'ÜN BAYRAMI NEVRUZ
NEVRUZ'UN TARİHİ GELİŞİMİ
Nevruz, Doğu Türkistan’dan Anadolu’ya,
Anadolu’dan Balkanlar’a kadar uzanan geniş bir coğrafyada yurt kuran ve halen
var olan Türk topluluklarının milli bayramı olarak kabul edilir. Güneş’in Koç
Burcu’na girdiği 21 Mart günü yani Yeni Gün’dür. Nevruzun Eski Türkler
aracılığıyla Avrasya’ya yayıldığı ve Eski Doğu geleneklerinin devamı olarak kutlandığı
söylenir. Türk milleti İslamiyet öncesinde bu bayramı “Yeni gün”, “Bahar
bayramı”, “Ergenekon bayramı” gibi isimlerle anıyordu. Daha sonraki yüzyıllarda
Farsça bir kelime olan “Nevruz” kelimesini bu bayramın adı olarak kullanmaya
başlamışlardır. Bazıları Nevruz’un Türklere Farslardan geldiğini ileri
sürmektedir. Birçok ülkenin kaynaklarında görebiliriz ki Nevruz Türklerden alınmıştır.
Türkler kullandıkları 12 hayvanlı takvimin başlangıcını da 21 Mart olarak almıştır. Türkler bu takvimi hicri takvimine kadar kullanmışlarıdır. Türkler İslamiyet’i kabul ettikten sonra hicri takvimi benimsemelerine rağmen, Selçuklu Sultanı Melikşah, Ömer Hayyam’a bir takvim hazırlatmıştır. Bu takvimin başlangıcı da 21 Mart olarak alınmıştır. Bu takvime Melikşah’ın adından ötürü Celali takvimi veya Melikşah takvimi demişlerdir.
NEVRUZ'UN ÇIKIŞ KAYNAĞI NE?
Nevruz'un kutlanışı genel olarak
tüm toplumlarda baharın başlangıcı ve doğanın yeniden hayat bulması ile
ilişkilendirilse de ortaya çıkışı her toplumda farklı efsanelere
dayandırılmıştır.
İranlılar Nevruz'u ülkeyi tüm
canlıları ölüme mahkum eden kıştan kurtaran mitolojik Kral Cemşid'e dayandırıyor.
Tarihçiler Cemşid'in, İranlıların avcı-toplayıcı yaşam tarzından yerleşik
düzene geçişi temsil ediyor olabileceğini düşünüyor.
Kürtlerin Nevruz'u dayandırdığı
efsaneye göre ise İran'ı zulümle bin yıl yöneten Asur Kralı Dehak'a toplum
dayanamayarak başkaldırıyor ve kral, demirci Kawa tarafından öldürülüyor.
Efsaneye göre omuzlarındaki yılanları beslemek için her gün iki kişiyi öldüren
Dehak'tan kurtaran ve daha sonra Kawa tarafından eğitilen bir genç ise
Kürtlerin atası olarak kabul ediliyor.
Türkler için ise Nevruz
kaynağını Göktürklerin yeniden doğuşunu anlatan Ergenekon Destanı'ndan alıyor.
Destana göre dik yamaçlı dağlarla çevrili bir vadide 400 yıl kalan Türklerin
dağın demir kısmını eriterek kendilerine yol açtıklarını ve çıktıkları günün 21
Mart olduğu anlatılıyor. Nevruz'un bu nedenle kutlandığına inanılıyor.
Nevruzun
kökeni Türklere dayanır ve Türkler vasıtasıyla bütün Asya ve Avrupa'ya
yayılmıştır. Bu görüşü ileri sürenlere göre, nevruz geleneğinin temeli
Ergenekon Destanı'dır. Nevruz, Türklerin Ergenekon'dan çıkışının anısına
kutlanmıştır.
Nevruz uygulamalarda bazı farklılıklar
olmakla birlikte, Orta Asya Türk Toplulukları İran, Anadolu ve Balkanlar’da
aynı tarihler arasında her toplumda kendine özgü bir nedene dayandırılarak
kutlanan geleneksel bir bayram niteliği kazanmıştır.
Türk insanı bütün bayramların dinî ve
millî bir inanıştan, geleneklerden ve tabiatın insanlara tesir eden bir
olayından doğduğuna inanır. Genellikle Nevruz, yani “Yeni gün” adını taşıyan
bahar bayramı, insan ruhunun tabiattaki uyanışıyla birlikte kutladığı bir
bayramdır. Bu coşkuyu Türk kamları dualarında şöyle ifade ediyorlar: “Gök
Tanrı’nın ilk defa gürlediği, yağız yer, altmış türlü çiçeklerle süslendiği,
altmış türlü hayvan sürülerinin ilk defa kişnediği zaman sen (Türk’ün Atası)
yaratıldın” . Türk dünyasında, Nevruz şenliklerinin şu isimlerle kutlandığı
biliniyor: Nevruz, Navruz, Novruz, Sultan-ı Nevruz, Navrez, Nevris, Naorus,
Novroz, Navrıs Oyıx, Norus, Ulusun Ulu Günü, Ulu Kün, Ergenekon, Bozkurt,
Çağan, Kürklü Marta, İlkyaz Yortusu, Yeni Yıl, Yeni Gün, Mart Dokuzu, Mereke,
Meyram, Nartukan, Nartavan, Isıakh bayramı, Mevris, Bahar bayramı, Yörük
bayramı, Altay Ködürgeni. Görüldüğü gibi bütün Türk topluluklarında değişik
adlarla kutlanan Nevruz, birlik ve beraberliğin sembolü hâline gelmiştir. Nevruz,
bizim için gerçek anlamda da millî birlik, beraberlik ve kardeşliğin en güzel
örneklerinden birini sergiler. Bu yönden dinî ve millî bayramlar, toplumdaki
fertlerin kaynaşması ve birlik beraberliklerin temini bakımından önemli
fonksiyonlara sahiptir.
Birçok Kürt şair ve yazarın da eserlerinde yer alan Nevruz'u
Kürtler 21, 22 ve 23 Mart'ta kutlarlar. Bu bayram ile Kürtler çoğunlukla şehir
dışındaki bölgelerde ve açık alanlarda bir araya gelir ve gelmekte olan
ilkbaharı kutlarlar. Kadınlar rengarenk elbiseler giyerler ve başlarına
pullarla süslenmiş ışıltılı örtüler örterler. Topluluk büyük bir ateş yakar ve
bu ateşin etrafında dans ederek ya da üstünden atlayarak büyük bir coşkuyla bu
bayramı kutlarlar.
NEVRUZ'DA RİTÜELLER
Başta Anadolu, Orta Asya ve çeşitli coğrafyalarda
kutlanan Nevruz Bayramı'nın ritüelleri de kuşaktan kuşağa aktarılıyor.
Ateş üzerinden atlama
Nevruz'un kökenlerinin dayandığı Zoroastrianizm'de ateşe
yüklenen anlam bir hayli fazladır. Bugün de üzerinden atlanırken ateşin
simgelediği ileri görüşlülük, iyilik ve arınmanın kendilerine geçmesi
isteniyor. Bir diğer inanışa göre de Zoroastrianlar her yıl yaktıkları büyük
ateşle kötülüğün temsilcisi Ahriman'ı kovarlardı.
‘’Haft Sin" masası
Nevruz akşamında tüm ailenin toplandığı masada her biri ayrı anlamlar taşıyan ve S harfiyle başlayan 7 gıda maddesi bulunmalıdır. Masadaki malzemelerin hepsinin yeni yıla dair sağlık, zenginlik, mutluluk gibi dilekler taşıyan ayrı bir anlamı bulunuyor. Yiyeceklerin yanı sıra masaya kişilerin kendi dileklerine göre farklı objeler de konulabiliyor.
OSMANLI'NIN NEVRUZ KUTLAMALARI
Nevruzun takvim başlangıcı olarak önemi, Osmanlı Devleti döneminde de devam etmiştir. 21 Mart günü özellikle padişahın halkın bayramını kutladığı, şenliklerde bulunduğu gün olması nedeniyle, bu gün “Nevruz-ı Sultanî” adını almıştır. Selçuklu bu günü yeni yıl olarak kabul etmiş ve vergileri her yıl bugün toplatmıştır. Aynı gelenek Osmanlılarda da devam etmiştir ve takvim Mart’ta başlamıştır. Bu sebeple Osmanlılarda malî yıl başlangıcı Nevruz olarak alınmıştır ve hemen bütün kanunnâmelerde verginin ilk taksitinin toplandığı gündür.
GÜNÜMÜZ TÜRKİYE'SİNDE NEVRUZ GELENEĞİ
Türkiye’de Nevruzla ilgili gelenekler
Türküyle, Kürdüyle, Çerkeziyle, Lazıyla ırk ve mezhep farkı gözetilmeksizin Anadolu’nun
çeşitli bölgelerinde kutlanmaktadır.
Alevî-Bektaşî Türk topluluklarında 21
Mart bayramı büyük törenlerle kutlanır. Nevruz günü ayîn-i cem icra edilir.
Gündüz başlayan törenler ertesi gün sabaha kadar devam eder.
Güneydoğu Anadolu yörelerinde bölge
halkı tarafından 22 Mart günü kutlanan Nevruza “Sultan-ı Navruz” denilmektedir.
Doğu Anadolu’da Nevruz Mart ayı sonunda yapılmaktadır.
Anadolu’da Nevruz bayramında oynanan
oyunlar şunlardır; gökböri, at yarışları, kılıç sallama, güreş, sinsin,
tiyatro, orta oyunu, deve oyunları, kızık gül oyunu, yeşil yaprak oyunu, ateş
oyunu vb. Bu oyunlar yörelere göre değişik adlar alır. Günümüzde Türkiye’nin İç
ve Batı Anadolu gibi yörelerinde kutlanan Hıdır Ellez bayramı da Nevruz
bayramının bir varyantıdır.
KAFKASYA'DAN ORTA ASYA'YA NEVRUZ GELENEĞİ
Nevruz bayramı Türkiye, Çin hâkimiyetinde
bulunan Doğu Türkistan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan,
Kuzey Azerbaycan, Güney Azerbaycan, Batı Trakya, Macaristan, Moldavya,
Yakutistan, Tataristan, Tacikistan, Kırım, Ahıska, Çuvaşistan, Başkırdistan,
Musul, Kerkük, Erbil, Kıbrıs, Hakasya, Dağıstan, diğer Kafkas cumhuriyetlerinde
ve topluluklarında kutlanmaktadır. Dikkat edilirse Nevruz tamamen Müslüman Türk
yörelerinde kutlanmaktadır.
Kökü Sümerlere kadar uzanan günümüz
dünyasında ise çok geniş bir coğrafyaya yayılmış olan Nevruz, Kırgız ve
Özbeklerin, Tatar ve Kazakların, Başkurt ve Türkmenlerin, Kafkasya, Anadolu ve
Balkan Türklerinin ortak değeri sayılabilir.
Karakalpaklar’da “Nevruz”, Kırım
Türklerinde “Navrez”, Azerbaycan’da “Novruz”, Kazan Türkleri “Neüruz”,
Yugaslavya Türkleri “Sultan Nevruz”, Orta Asya’da “NavruzNevbahar”, Batı Trakya
Türkleri “Mevris”, Anadolu’da “Ergenekon, Nevruz, Hıdır-Nebi, Hıdır Ellez,
Yörük, Mesir bayramı, Bahar bayramı” gibi isimlerle kutlanır.
KAYNAKÇA
https://www.academia.edu/33988130/KAR%C5%9EILA%C5%9ETIRMALI_OLARAK_T%C3%9CRK_K%C3%9CLT%C3%9CR%C3%9CNDE_NEVRUZ_doc
https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/the-perceptive-transformation-of-nevruz-bairam-nevruz-perception-in-turkishpress.pdf
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/155114
https://tr.euronews.com/2023/03/20/nevruz-nedir-c-k-s-kaynag-ne-nas-l-kutlan-r-ritueller-ne
AYŞE AKÇİN
BÖLGESEL ANALİZ TOPLULUĞU
SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER
MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
Yorumlar
Yorum Gönder