PROLETARYA DİKTATÖRLÜĞÜ




Proletarya, Latince "proles" kelimesinden türetilen bir terimdir ve alt sosyal sınıfı ifade etmek için kullanılır. Bu gruba dahil olan kişilere ise "proleter" denir. Proleter ücret alan işçidir. Başlangıçta sadece oğullarından başka bir mülkü olmayanları tanımlamak için kullanılan küçümseyici bir terim olan proleter, Karl Marx'ın etkisiyle işçi sınıfını tanımlamak için sosyolojik bir terim haline gelmiştir.

Proletarya diktatörlüğü, esas olarak sınıf ayrımlarının kaldırılmasını hedefleyen bir kavramdır. Bu sistem, işçi sınıfının daha alt kesimlerinin bir araya gelerek bir yönetim veya rejim oluşturmasıyla gerçekleşir. Temel olarak, işçi sınıfının çıkarlarını korumak ve kapitalist sınıfın baskısına karşı koymak için kurulmuştur. Bu süreç, kapitalizmden komünizme geçişin siyasi evresini ifade eder; yani sosyalizm döneminden sınıfsız bir topluma doğru atılan adımların bir parçasıdır. Proletarya diktatörlüğü, sınıf mücadelesinin hala var olduğu bir dönemde geçerlidir ve işçi sınıfının egemenliği ve yönetimi anlamına gelir. Bu süreçte, işçi sınıfının, tüm sınıflar arasındaki eşitsizlikleri ve sınıf çelişkilerini giderek azaltması amaçlanır. Bu dönemde devlet, işçi sınıfının çıkarlarını temsil eder ve sınıf mücadelesinin sona ermesine kadar varlığını sürdürür.

Proletarya diktatörlüğü, toplumun çoğunluğunu oluşturan işçi ve emekçilerin, sömürücü azınlığa karşı uyguladıkları bir diktatörlük biçimidir. Marksizme göre, bir yerde sınıf egemenliği varsa, orada o sınıfın diktatörlüğü vardır. Diktatörlük kavramı, Marksizmde bir siyasi yönetim biçimini değil, sınıf egemenliğini ifade eder. Marksist diktatörlük kavramı, tek adam yönetimi veya sıkıyönetim gibi farklı bir anlam taşır. Proletarya diktatörlüğü, sadece bir yönetim biçimi değil, aynı zamanda hangi sınıfın siyasi olarak baskın olduğunu belirtmesi açısından, marksist siyasi kuramın temel bir bileşenidir. Marksist teoride, proletarya üretim araçlarına sahip olmayan sınıfı temsil eder. Marksizm, proletarya ve burjuvaziyi birbirinin tam zıddı iki pozisyon olarak konumlandırır. Her iki sınıfın, üretimdeki rolleri ve toplumsal konumları itibariyle tamamen çatışma halinde olduğu kabul edilir. Bu çatışma geçici olabilir ve sınıfsız bir topluma geçildiğinde sona erebilir. Proletaryanın sınıfsal çıkarları, mevcut toplumsal sistemin tamamen aşılmasını ve kendi sınıfının da ortadan kaldırılmasını gerektirir. Diğer yandan, burjuvazi kendisini bu sistemin devam ettirilmesinde bulur. Karl Marx, Marksist görüşünde iktidarın proletarya sınıfı tarafından ele geçirilmesini öngörür. Ona göre, ancak ve ancak iktidarı ele geçiren proletarya sınıfı, toplum ve sınıf ayrılığını sona erdirebilir. Marx ve Engels'in geliştirdiği bu kavramda devlet hala sınıf mücadelesinin bir aracı olmaya devam eder. "Komünist Manifesto" gibi eserlerinde, kapitalist toplumun çelişkilerini ve işçi sınıfının devrimci potansiyelini vurgularlar. Onlara göre, bu sınıf kendi kurtuluşu için devrimci bir rol üstlenmelidir. Proletarya sınıfının toplumsal konumu, proletaryanın sınıfsal yapıyı sona erdirecek olan iradeyi temsil eder. Marx'a göre, bu irade, proletaryanın doğal olarak kurup benimseyeceği bir parti olacaktır. Bu parti, tamamen tarihsel bir zorunluluk ve kapitalizmin çelişkileri sonucu ortaya çıkar. Marx'ın belirttiği gibi, bu parti devrim için bir araç ve proletaryanın örgütlü bir biçimi, onun buluşma alanı olacaktır.

Anarşizmin, farklı yaklaşımlar tarafından benimsendiği için çeşitli şekillerde tanımlanır. Kolektivist Anarşizm, devletin yıkılması ve bireysel özgürlüğün ancak yıkıcı bir devrimle mümkün olduğu fikrini vurgular. Mihail Bakunin, bu akımın öncülerindendir ve özgürlüğü toplumun genelinde arar. Devletin varlığına karşı çıkar, devrimci eylemin yıkıcı yönünü vurgular ve toplumun genelinde güç arzusunun varlığına dikkat çeker. Ayrıca, Tanrı ve dine karşı özgürlükçü bir tavır alır ve bilimin yaşamı yönlendirmesine karşı çıkar. Milliyetçiliği eleştirir ve herkesin emeğiyle katkı sağlayarak toplumsal zenginliğe katılmasını savunur. Marx'a göre, devrim öncelikle sanayileşmiş kapitalist ülkelerde gerçekleşecektir çünkü bu ülkelerde işçi sınıfı daha güçlü ve örgütlüdür. Ancak Bakunin, devrimin ulusal sınırlarla sınırlı olmayacağını ve tüm toplumlarda aynı anda gerçekleşebileceğini öne sürmüştür. Bakunin'in eleştirilerinden biri de Marx'ın devletin geçici olarak işçi sınıfı tarafından ele geçirilmesi fikridir. Onun yerine, devrimin amacının devletin ve siyasi kurumların tamamen ortadan kaldırılması olduğunu savunmuştur. Bakunin ile Marx arasındaki fikir ayrılığı, Lenin'in liderliğindeki Bolşeviklerin Sovyetler Birliği'nde uygulamaları üzerinden de netleşir. Lenin'e göre, zayıf toplumlar daha kolay bir şekilde devrim yapabilirken, Marx'ın öngörüsüne aykırı olarak, proletarya devrimi önce geri kalmış bir ülkede gerçekleşmiştir. Ancak, Bolşevikler devrim sonrası devlet aygıtını geçici olarak ellerinde tutmayı amaçlamış, ancak zamanla iktidarlarını pekiştirmiş ve devlet mekanizmasını kullanarak otoriter bir rejim kurmuşlardır. Stalin döneminde yaşanan baskıcı yönetim ve milyonlarca insanın ölümü, "Proletarya Diktatörlüğü" ideallerinden uzaklaşılmasına ve komünist toplumun kurulmasının imkansızlığına işaret etmiştir. Bolşeviklerin uygulamaları, Marx'ın ve Bakunin'in öngörülerini çürütmüş ve proletarya diktatörlüğü konusundaki tartışmayı daha da karmaşık hale getirmiştir.

Lenin, 1917 Devrimi sırasında kaleme aldığı "Devlet ve Devrim" kitabında, proletarya diktatörlüğünü savunarak bu kavramı tekrar ön plana çıkardı. Bolşeviklerin iktidarı ele geçirme olasılığı belirdiğinde, Lenin gerçekten de "kanun tanımaz" bir diktatörlük rejimi kurmaya hazırlanıyordu. Lenin'e göre, devlet, yani egemen sınıf olarak örgütlenmiş proletarya, devrimci dönemde önemli bir rol oynamalıdır. Ancak, bu yaklaşım devleti yöneten temsilcileri ile üretimdeki proletarya sınıfı arasında çatışmalara neden olabilir. Örneğin, üretimdeki proletarya sınıfı, ücret artışlarını savunurken, temsilcileri üretimin artırılmasını talep edebilir. Bu çelişkiyi çözmek için, üretimdeki proletaryanın proletarya temsilcilerine karşı grev hakkına sahip olması ve gerektiğinde bu hakkını kullanması gerekmektedir. Böylece proletarya, temsilcilerinin iktidarı altında, sınıf mücadelesi silahından yoksun bırakılmamış olur. 

Paris Komünü’nün siyasal biçiminin inkâr edilemez demokratik mahiyeti, şüphesiz Marx’ın demokratik yönetim biçimleri ve devrimin pratik gereklilikleri arasındaki ilişkiyi açıklamasında ana odaklardan birisidir. Paris Komünü’nün biçimi demokratikti ve içeriği sermaye üzerindeki işçi hâkimiyetiydi. Ancak buradaki esas sorun biçim ve içeriğin uyumuna dair endişelerdir. Kugelmann’a mektubunda Marx şöyle telkinde bulunuyordu: “Parisli yoldaşlar” yenilirlerse bunun nedeni yalnızca “iyi niyetleri” olacak çünkü “hemen Versailles’a yürümeleri gerekirdi.” Bunun yerine “Merkez Komite yerini Komüne” ve onun demokratik seçimine “bırakmak üzere görevlerini çok çabuk bıraktı.” Bu, Marx’ın biçim ve içerik, demokrasi ve proletarya yönetimi arasında bir gerilimi açıkça tespit ettiğini göstermektedir. Bu gerilim Engels tarafından da tespit edilmiştir. Marx’ın Kugelmann’a mektubundaki aynı ruhla, Engels, Paris Komünü’nün “silahlarının saldığı korkuyu” yeterince serbest kullanamamakla suçlanabileceğini öne sürüyordu. Marx ve Lenin için, proleter devletin biçimi mevcut burjuva ordusunun etkili bir şekilde bastırılmasını ve onun silahlı halk ile değiştirilmesini öngörür. Bu, 1871'de bir işçi devleti kurmak için atılan ilk adım olan Paris Komünü'nün ilk kararnamesinde de vurgulanmıştır. Paris Komünü, 1871 yılında Paris'te gerçekleşen ve tarihte önemli bir olay olan işçi ihtilalidir. Bu olay, Parisli işçilerin, Prusya'nın Fransa'yı işgal etmesi sonucunda ortaya çıkan karmaşık politik ve ekonomik koşullarda, kendi kendini yöneten bir şehir hükümeti oluşturmak için ayaklanmasıyla başlamıştır. Paris Komünü, işçi sınıfının politik taleplerini ve özgürlük arayışlarını ifade etmek için bir fırsat olarak görülmüştür. Komün, klasik bir devlet yapısının yerine, doğrudan demokratik bir yönetim biçimi olan komünal bir sistemi benimsemiştir.

Bu sistemde, halkın seçtiği temsilciler, doğrudan halkın iradesini yansıtmak için görev almıştır. Ancak, Paris Komünü, kısa ömürlü olmuş ve sert bir şekilde bastırılmıştır. Fransız hükümeti, Komünü askeri güç kullanarak dağıtmış ve binlerce işçiyi öldürmüştür. Bu olay, proletarya için bir acı deneyim olmuş ve işçi sınıfının öz yönetim arayışlarının nasıl bastırılabileceğini göstermiştir. Paris Komünü, Marksist düşünce için de önemli bir olaydır. Marks ve Engels, Komünü, proletarya diktatörlüğünün pratik bir örneği olarak değerlendirmişlerdir. Komün, işçi sınıfının devrimci potansiyelini ve doğrudan demokratik yönetim biçimlerinin mümkünlüğünü göstermiştir. Ancak, Komünün kısa ömürlü olması ve bastırılması, proletarya diktatörlüğünün gerçekleştirilmesinin zorluklarını ve kapitalist sınıfın direncini vurgulamıştır. Paris Komünü, biçim ve içerik arasındaki diyalektiğin ön plana çıkmasına imkan vermiştir. Siyasal biçim açısından Paris Komünü, diktatoryal bir rejim olarak nitelendirilemez, ona yol gösteren ilke radikal demokrasiydi. Radikal demokrasi, sadece seçimlerle sınırlı olmayan, aynı zamanda toplumun her kesiminin katılımını teşvik eden ve karar alma süreçlerine doğrudan katılımı savunan bir yaklaşımdır. Bu anlayış, halkın aktif katılımını ve demokratik süreçlerin genişletilmesini amaçlar. Paris Komünü, bu radikal demokratik prensipleri uygulama çabasıyla, işçi sınıfının kendini yönetme ve sınıf bilincini güçlendirme potansiyelini göstermiştir.

Proletarya diktatörlüğünün zamanla ve toplumun ihtiyaçlarına göre işlevsizleşmesi, Marksist teoride önemli bir kavramdır ve bu sürecin sonlanışı karmaşık ve çok yönlüdür. İşçi sınıfının devrimci bir döneminde iktidarı ele geçirmesiyle başlayan proletarya diktatörlüğü, genellikle toplumsal dönüşümün bir parçası olarak görülür.

Bu süreç, devrim sonrası bir rejimin kurulmasıyla başlar ve toplumun ekonomik, siyasal ve kültürel alanlarda değişim geçirmesini içerir. İlk başta, proletarya diktatörlüğü, işçi sınıfının iktidarını korumak ve burjuva sınıfın etkisini ortadan kaldırmak için gerekli olan bir araç olarak işlev görür. Devrim sonrası istikrar sağlandığında, toplumda sosyalist ilişkilerin derinleşmesiyle birlikte, devletin otoritesi azalır ve daha demokratik bir yönetim biçimi benimsenir. Bu süreçte, işçi sınıfı ve geniş halk kitleleri, kendi kendilerini yönetme yetkisini artırırken, toplumsal eşitlik ve adaletin sağlanması için çeşitli reformlar ve politikalar uygulanır. Proletarya diktatörlüğünün sonlanışı, genellikle toplumdaki sınıfsal çelişkilerin azalması ve işçi sınıfının güçlenmesiyle birlikte gerçekleşir. Bu süreç, demokratikleşme ve devletin sınıfsız bir topluma doğru evrilmesi anlamına gelir. Devletin otoritesinin azalmasıyla birlikte, sınıf mücadelesinin sona ermesi ve toplumun daha adil ve eşitlikçi bir yapıya doğru ilerlemesi hedeflenir. 

Proletarya diktatörlüğünün zamanla işlevsizleşmesi ve sonlanışı, toplumsal dönüşüm sürecinde önemli bir aşamayı temsil eder. Bu süreç, işçi sınıfının haklarının ve özgürlüklerinin korunması için önemli bir rol oynamış olsa da, sınıfsız bir topluma doğru ilerlemenin ve sosyalist ideallerin gerçekleşmesinin bir işaretidir. Bu sürecin tamamlanması, toplumun daha adil, eşitlikçi ve demokratik bir yapıya kavuşması için kritik bir adımdır.

 

KAYNAKÇA

 

The Journal of International Social Research Cilt:9 Sayı:46 Ekim 2016


https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/the-debate-between-karl-marx-and-mihail-bakunin-related-to-dictatorship-of-theproletariat-an-assessment-on-example-of-ss.pdf

 

https://marksist.net/proletarya_diktatorlugu_nasil_bir_sey_ozgurluk_demokrasi_olmayacak_mi.htm

 

https://www.hukukkritik.com/projects/marksist-hukuk-kuramı%3A-proletarya-diktatörlüğü

 

https://artigercek.com/makale/proletarya-diktatorlugu-vb-183672

 

https://bubisanat.com/posts/proletarya-diktatorlugu-p-proletarya-nedir-sozluk-anlami-emekci-sinifi-olan-proletarya-kelimesinin-kokeni-fransizcadir-toplum

 

https://gelenek.org/okuma-notlari-proletarya-diktatorlugu/

 

https://ansiklopedi.tubitak.gov.tr/ansiklopedi/proletarya


ÇAĞLA KARTAL 

BÖLGESEL ANALİZ TOPLULUĞU

SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER

MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ

Yorumlar

Popüler Yayınlar