TÜRK KAPISI ''NAHÇIVAN''
Nahçıvan,
1920 yılında Sovyetler Birliği tarafından Zengezur ve çevresinin Ermenistan'a
verildiği, ana vatanından ayrılmış Azerbaycan toprağıdır. Aynı zamanda çok
büyük bir öneme sahip olan Nahçıvan, Türkiye’yi Türk dünyası cumhuriyetlerine
bağlayan bir Türk kapısıdır. Mustafa Kemal Atatürk döneminde o anki imkânlar
dâhilinde İran'dan Nahçıvan karşısında bulunan toprakların satın alınmasıyla bu
koridor sağlanmıştır. Böylece bu bölgeye Türk kapısı ismi verilmiştir. 1921
yılında Moskova Antlaşması ile Sovyetler Birliği ve Türkiye bu bölgeye garantör
olmuştur. 1924 yılında ise Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti kurulmuştur.
Azerbaycan'ın Karabağ Zaferi’nden sonra antlaşma maddelerinden biri olan
Nahçıvan koridorunun birleşmesi tekrar gündeme gelmiştir. Bu koridorun birleşmesi
Türk dünyasını, Ege denizinden Türkistan'a kadar bağlayacak stratejik bir
noktadır. Nahçıvan koridorunun açılması
bölgenin jeopolitik ve jeoekonomik haklarının korunması açısından da elini
güçlendirecektir. Aynı zamanda bu koridorun bağlanması Türk devletleri arasında
yeni iş birlikleri ve ticareti arttıracaktır. Bu durum sadece Ermenistan'ı
değil aynı zamanda İran, Gürcistan ve Rusya tarafından da istenmeyen bir
durumdur. Nahçıvan ve Azerbaycan arasından bulunan Zengezur, Ermenistan ve İran
arasında sınır oluşturmaktadır. Bu sınırın kapatılması durumunda İran ve
Gürcistan üzerinden yapılan mecburi geçişlere artık gerek kalmayacaktır. Bu
koridorun açılmasıyla Türk devletleri toprakları üzerinden geçişler
yapılacaktır. Bakü, Tiflis, Kars güzergâhına güçlü bir destek ve tarihi İpek
yolunun canlanmasına büyük bir katkı sağlayacaktır. Türkiye, Hazar Denizi'ne ve
Orta-Asya Türk dünyasıyla yeni bir ilişkiye kapılarını açacaktır. Böylece Turan
coğrafyası bir bütün haline gelecek. Dolayısıyla bu çalışma Karabağ Zaferi’nden
sonra Nahçıvan- Karabağ bağlantısının realize edilecek olmasıyla birlikte
kesintisiz bir Türk dünyası idealini gerçeğe kavuşturacaktır.
Zengezur
koridoruyla birlikte Nahçıvan- Karabağ ve Türk dünyası arasında açılacak bu
koridorun Türk devletlerine olan faydalarına bir göz atalım. Azerbaycan’ın
işgal altındaki topraklarının kurtarılması sonucunda bölgede, yeni ulaşım
hatları sayesinde ekonomik canlanmanın yaşanacağı bir sürece girildi. Kara ve
demiryolu hatlarıyla birleşecek olan bu koridor sayesinde Türkiye ve Türk
Cumhuriyetleri’ne kesintisiz yeni ulaşım bağlantısı sağlayacak. Diğer yandan
tarihi İpek Yolu’nun canlandırılması ve Çin’in ‘Bir Kuşak Bir Yol’ projesi,
bölgesel iş birliğini ve ticaretin canlandırılması açısından da Türk Devletlerine
fayda sağlayacaktır. Ayrıca, Orta Asya’dan Türkiye’ye transit, doğrudan üçüncü
bir ülke müdahalesine ve iznine ihtiyaç kalmadan bağlantı sağlanabilecek. Türk
tırları üçüncü bir ülkenin yüksek vergilendirmesine maruz kalmadan daha uygun
fiyatlara geçiş yapabilecekler.
Nahçıvan ve
Zengezur koridoru üzerinden bağlanan Azerbaycan’ın bölgedeki ekonomik ve siyasi
kalkınmasına baktığımızda, Nahçıvan
koridorunun açılması, bu hat ile Azerbaycan’ın uluslararası taşımacılık ve
lojistik sistemindeki konumunun daha da güçleneceğini ortaya koyuyor. Şuan için
doğrudan iletişimin hava yoluyla olması ve söz konusu koridorun açılmasıyla, bu
pahalı ulaşıma alternatif daha ucuz ve ihracat- ithalat hacimlerini getirilecek
karayolu ve demiryolu hatları, Nahçıvan’ın bölgesel ulaşım sisteminin ana
damarı haline geleceğini vurgulamaktadır.
Son olarak
Zengezur koridorunun açılması bölge devletleri olan Ermenistan ve İran’a
etkilerine bakalım. Ermenistan açısından bakarsak anlaşma hükümlerini
uygulayarak bölgesel işbirliği imkânlarının oluşmasına destek olursa Nahçıvan
koridorundan önemli ölçüde faydalanabilir. Bu koridoru kullanarak ekonomik izolasyonunu sona
erdirebilir, bölgesel ulaşım projelerine katılabilir. En önemlisi parçası
olduğu Avrasya Ekonomik Birliği (AEB) pazarına toprak bağlantısı sağlar. Ayrıca
Rusya ile ticari ilişkilerin geliştirilmesi için önemlidir. Diğer yandan bu
koridorun açılması, Türk devletleri arasında ticarette kavşak olan İran, bu
özelliğini yitirebilir. İran, Türkiye’den Orta Asya’ya giden karayolu
ticaretinde kilit öneme sahip. Bu durum İran için çok karlı çünkü bu yoldan
geçmek zorunda olan tırlardan fahiş fiyatlar alınıyor. Azerbaycan, Nahçıvan’a
İran üzerinden geçirdiği gazın %15 ini İran’a komisyon veriyor. Türkiye ‘de
İran’dan yıllardır pahalı gaz alıyor. Eğer bu koridor üzerinden gaz hattı
döşenirse, Azerbaycan üzerinden daha ucuza Azeri gazı alacak. İran büyük bir
kayba uğrayacak. Sonuç olarak koridorun açılması İran’a yönelik çok fazla
negatif jeopolitik etkisi olacağını görmekteyiz.
BÖLGESEL ANALİZ TOPLULUĞU
MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
SİYASET BİLİMİ BE ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Yorumlar
Yorum Gönder