ULUSLARARASI TİCARET REKABETİ VE YENİ PAZAR ALANLARI
ÖZET
21. Yüzyılda ülkeler, tarihsel
süreçlerin getirdiği dinamikler ile beraber bir ticaret rekabeti içerisinde yer
almaktadırlar. Bu rekabet, ülkelerin yeni pazar alanları keşfetmesine olanak
sağlamıştır. Bu durumun başlangıcında geçmişten beri önemini her zaman koruyan
ticaret sektörü yer almakta ve bulunduğumuz yüzyılda da varlığı giderek
güçlendirmektedir. Bu noktada Küresel ve Bölgesel güç olarak
nitelendirebileceğimiz ülkeler, bulundukları alanları etkilemekte ve ticaret
hacimlerini giderek arttırmaktadırlar. Bu amaç ile yeni ticaret yolları
oluşturmaktadırlar. Örneğin geçmişte önemli ticaret merkezlerinden birisi
olarak adlandırdığımız İpek Yolu, Çin’in “Bir Kuşak Bir Yol” projesi ile tekrar
hayata kazandırılmıştır. Uzakdoğu’dan başlayan bu serüven, Avrupa’ya kadar
ulaşmıştır. Bu bağlamdan hareket ile ülkeler, bulundukları coğrafyalar dışında
ticaret faaliyetlerini yürütmektedirler. Bir diğer örnek olarak Kuzey Buz
Denizi’nde yeni yolların açılması ve Rusya’nın yeni alanlar bulmasıdır. Orada
bulunan orman ürünleri, petrol ve doğalgaz yataklarının keşfi, yeni bir ticaret
yolunun ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu ticaret yolları, günümüz dünya düzeni
ve ülkeler arası değişen dengelerin sabit kalması adına önem taşımaktadır.
Ülkelerin siyasi durumlardan etkilenerek birbirlerine belirli sektörlerde
ambargo ve yaptırım uygulaması, başka hamlelerin varlığı ihtiyacını
doğurmuştur. Özellikle ekonomik alanlarda getirilen kısıtlamalar, ticari
dengeleri etkilemektedir. Ülkeler, bu etkilerin olumsuz durumlara yol açmaması
için farklı ekonomik düzlemlere yönelmektedirler. Yeni ticaret yollarının
keşfedilmesi ve uluslararası düzeyde yaygınlık kazanması, bu durumun bir
göstergesi olmuştur. Ülkeler, “Hollanda Hastalığı” olarak tabir edilen,
ekonomik değerlerini tek bir sektöre veya kutba bağlamak olarak tanımlanan bu
duruma düşmemek için çaba sarf etmektedirler. Özellikle süper güç olarak
adlandırdığımız ülkeler ile olan ihracat ve ithalat süreçlerinde, kendilerini
güvene almak istemektedirler.
Anahtar sözcükler: Rekabet, Pazar,
Ticaret, Yeni
1.
GİRİŞ
Günümüzde
ülkeler, bazı faktörler ışığında uluslararası ticaret rekabeti içerisinde yer
almaktadırlar. Bu rekabet ile birlikte yüksek ticaret oranlarına ulaşmışlardır.
Bu oranlar, birbirleri ile ticaret rekabetine girmesine yol açmıştır. Bu
rekabet, ülkelerin birbirleri ile olan ticari ilişkilerinde bir güvensizlik
ortamı yaratmıştır. Ülkeler, bu durumu kendi sahip oldukları ticari alanları
genişletmek ile çözmeye çalışmışlardır.
Keşfedilen
yeni ticaret alanları, ihracat ve ithalat sektörlerine yeni bir boyut
kazandırmıştır. Bu bağlamda ülkeler, sahip oldukları ticaret yollarını revize
etme yoluna gitmişlerdir. Yeni revize edilen ticaret yolları, deniz aşırı
ülkelerin uluslararası ticaret piyasasında daha fazla söz sahibi olmasını
sağlamıştır. Bu noktada, dünyanın süper gücü olarak adlandırdığımız ABD ve
Rusya’ya ek olarak yeni yüzyılda Çin eklenmiştir. ABD’nin çok yönlü ticaret
politikaları, Rusya’nın Arktik Okyanusu’ndaki (Kuzey Buz Denizi) faaliyetleri
ve Çin’in Bir Kuşak Bir Yol projesi ile eski İpek Yolu’nu tekrar canlandırması,
21. Yüzyılın ticaret aktörleri olarak belirlenecektir. Bu üç ülke, sahip
oldukları geniş ticaret alanları sebebiyle birbirleri ile ticaret rekabeti halinde
yer almaktadırlar.
İkinci
Dünya Savaşı sonrası ABD ile Rusya arasında oluşan Soğuk Savaş, ABD-Çin
arasında Asya Pasifik hakimiyeti savaşları gibi durumlar, Ticaret rekabetinin
önemli göstergelerinden birisi olmuştur. Ticaret rekabetinin yansımaları, ülkelerin
aldıkları çeşitli önlemlerinde görülmüştür. ‘Hollanda Hastalığı’ olarak tabir
edilen, ekonomiyi genel olarak tek bir ihracat parametresine bağlamak olarak
tanımlanan durum, ülkeleri yeni hamleler yapmasını sağlamıştır. Özellikle
ihracat çeşitliliğinde ülkelerin sayısı artmıştır. Ülkeler tek bir bölgesel
faaliyet gerçekleştirmemekle beraber daha küresel bir bakış açısı ile ticari
faaliyetler yürütmektedirler. Bu durum ile beraber dünyanın her bölgesine
ulaşma ve ticaret yapma yoluna gitmişlerdir.
Şekil 1. Uluslararası Ticaret Rekabeti unsurlarını Faktörler
Belirtilen yıllarda yer alan ülkelerin Faktör Koşulları, Yatırım, İnovasyon ve Refah parametrelerini içeren maddeler yer almıştır.
Grafikte
yer alan imalat, hizmet ve sanayi üretim endekslerinin Çin’in bir Kuşak Bir Yol
Projesi’ni faaliyete geçirdikten sonra artan rakamları görmekteyiz.
Şekil 3. Rusya’nın Arktik Bölgesi’ndeki (Kuzey Buz Denizi) ticaret yolunu gösteren resim
Şekil 4. ABD’nin temel ekonomik
göstergelerinin, ticaret rekabeti kapsamında yer alan olası tahminleri
SONUÇ
Bu
çalışmada Ülkelerin birbirleri ile olan ticaret rekabetleri yansıtılmak
istenilmiştir. Bu yansımanın diğer bir izi olarak yeni ticaret ve Pazar
alanlarının keşfi ifade edilmiştir. Uluslararası arenada ülkelerin güvensizlik
durumu ile birlikte ortaya çıkan çok yönlü ihtiyaçlara ulaşma zorunluluğu,
grafikler ile birlikte ülkelerin artan ticaret rakamları ile birlikte gözler
önüne serilmiştir. Bu duruma ek olarak ülkelerin yüksek ticaret gücüne
ulaşması, dünyanın artık çok aktörlü bir yapıya evrimleşeceğinin bir göstergesi
olmuştur.
2.
KAYNAKÇA
Doğan, Ö., Marangoz, M., & Topoyan, M.
(2003). İşletmelerin iç ve dış pazarda rekabet gücünü etkileyen faktörler ve
bir uygulama.
Nogayeva, A. (2019). Çin’in Bir Kuşak Bir Yol
Projesi Ve Orta Asya.
TUTAN, E. V., & ARPALIER, S. (2020).
ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE YENİ REKABET ALANI OLARAK ARKTİK. Barış
Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 8(1), 21-59.
Yılmaz, A. G. S. S., Özdemir, A. G. M. G.,
& Gençer, Ü. ABD-ÇİN TİCARET SAVAŞLARI.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Bölgesel Analiz Topluluğu
Yorumlar
Yorum Gönder