GELİŞMİŞ ÜLKELERİN ORTAK ÖZELLİKLER
Dünya’da Birleşmiş Milletler’in
kabul ettiği 208 ülke var. Bu ülkelerin 117 tanesi Asya ve Avrupa kıtalarında
bulunuyor. Dil, din, ırk, konum, yönetim şekli, yaşam tarzı gibi pekçok sebeple
birbirinden ayrılan ülkeler sadece bu özellikler ile değil az gelişmiş,
gelişmekte olan ve gelişmiş olarak da ayrılmakta.
Birleşmiş Milletler İstatistik
Bölümü’ne göre gelişmiş ülke olmada temel kabul edilen bir kıstas
bulunmamaktadır.Ayrıca gelişmiş ve gelişmekte terimlerinin istatistiksel
kolaylık için olduğunu ve bir ülkenin gelişmişlik aşaması hakkında bir yargı
bulundurmadığını da eklemek gerekir.
Birleşmiş Milletler eski genel sekreteri Kofi
Annan, gelişmiş ülke terimini şu şekilde tanımlamıştır: "Gelişmiş bir
ülke, bütün vatandaşlarına güvenli bir ortamda özgür ve sağlıklı bir hayat
yaşamaya olanak sağlayan ülkedir".
Hangi kriterlerin kullanılacağı ve hangi
ülkelerin gelişmiş olarak tanımlanması gerektiği büyük bir tartışma konusu
olmaya devam etmektedir. Ekonomik kriterler genel olarak değerlenirmelerde
baskın olmaktadır. Bu kriterlerin en çok kullanılanlarınan biri kişi başına
düşen millî gelirdir; yüksek millî gelire sahip ülkeler gelişmiş ülke olarak
tanımlanmaktadır.
Günümüzde , ekonomik ölçümü, millî geliri,
eğitim ve sağlık düzeyini, insan hak ve hürriyetlerini, demokratik değerleri,
eşitliği, adaleti kombine eden ülkeler gelişmiş olarak kabul edilir.
DÜNYA BANKASI SINIFLANDIRMASI
İlk tanım gerçekten bir tanım
olmaktan çok, bir sınıflandırmadır. Dünya Bankası, kişi başına 12.536 $ veya
daha yüksek Gayri Safi Milli Geliri (GSMG) olan herhangi bir ülkenin yüksek
gelirli olduğunu ve bu nedenle gelişmiş olduğunu kabul etmektedir. Ülkelerin
geri kalanı henüz bu eşiğe ulaşmadıkları
için gelişmekte olan ülke olarak kabul ediliyorlar ve üç alt gruba
ayrılıyorlar. Düşük gelirli (1.035 $’ın altında), alt orta gelirli (1.036 $ –
4.045 $) ve üst orta gelirli ülkeler (4.046 – 12.535 $).
Bu bakış açısına göre gelişme
tamamen niceldir ve aynı zamanda süreklidir. Bir ülke, basitçe zaman içinde
gelirini artırarak ve bir basamaktan daha yukarıdaki bir basamağa geçerek
kalkınma merdivenini tırmanır.
Sadece geliri kullanarak kalkınma
düzeyini değerlendirmenin sorunlarından biri, bazı ülkelerin yüksek gelire
sahip olmasına rağmen diğer birçok yönden oldukça yoksul olmalarıdır. Örneğin
Ekvator Ginesi, 2019’da kişi başına düşen GSMG’i 6.460 $ olduğu için üst orta
gelir grubunda sınıflandırılıyor. Ancak ülkede yaşayanlar, ortalama olarak,
yalnızca 58,4 yaşına kadar yaşamayı ve 9,2 yıl okula gitmeyi bekleyebilirler.
Yani GSMG ve ekonomi başlı başına bir ölçüt değil, ölçütlerden yalnızca
biridir. 2019 yılı Temmuz ayı verilerine göre Türkiye, sahip olduğu 9,632 dolar
gelir ile üst orta gelir grubunda yer alıyor. Türkiye’ de ortalama yaşam ömrü
78,6 yıl ve ortalama eğitim süresi 16,6
yıl.
UNDP İNSANİ GELİŞME ENDEKSİ
İnsani Gelişme Endeksi (Human
Development Index), Dünya'daki ülkeler için yaşam uzunluğu, okur yazar oranı,
eğitim ve yaşam düzeyi doğrultusunda hazırlanan bir ölçümdür. İnsanların düzgün
yaşaması, özellikle çocuk hakları için bir ölçün teşkil eder.
Birleşmiş Milletler Kalkınma
Programı’nın (UNDP) İnsani Gelişme Endeksi (İGE) bu nedenle sadece geliri
değil, aynı zamanda sağlık ve eğitimi de hesaba katıyor. Bu nedenle Ekvator
Ginesi 144. (orta insani gelişme) sırayı alırken Samoa daha üst sıralarda
111’de (yüksek insani gelişme) yer alıyor. Samoa’nın geliri daha düşük olmasına
rağmen (sadece 5.885 $), doğuşta beklenen yaşam süresi (73,2 yıl) ve okullaşma
yılı (12,5) Ekvator Ginesi’nden daha yüksektir.
Yine İGE’ye göre Türkiye 2019/2020 raporu kıyaslamasında 5 basamak artışla 54.sırada yer aldı.
FREEDOM HOUSE DÜNYA ÖZGÜRLÜK RAPORU
Freedom House tarafından yayınlanan
Dünyada Özgürlük Raporu, dünya çapında 209 ülke ve bölgede siyasi hakların ve
sivil özgürlüklerin durumunu değerlendiren yıllık küresel bir rapordur. 100
üzerinden bir değerlendirme yapar.Rapor, her ülke veya bölge için çeşitli
boyutların yıllık sayısal derecelendirmelerini içerir. Göze alınan derecelendirmeler arasında seçim
süreci, siyasi çoğulculuk ve katılım, hükümetin işleyişi, ifade ve inanç
özgürlüğü, örgütlenme ve örgütsel haklar, hukukun üstünlüğü ve kişisel özerklik
bireysel haklar yer alır.
2021 raporuna göre 64 ülke için
‘özgür değil’ terimi kullanıldı. İlk 3 sıralamada 100 tam puanla Finlandiya,
Norveç ve İsveç yer aldı. Onları 99 puanla Yeni Zelanda, 98 puanla Hollanda
takip etti. Türkiye ise 32 puanla ‘özgür değil’ olarak nitelenirken, 29 puana
sahip Irak’ın sadece 3 puan üstünde yer aldı. Siyasi haklar kategorisinde
Türkiye ile Irak aynı puana sahip olurken, (16-16) sivil haklar kısmında Türkiye Irak’ın 3 puan
üstünde yer aldı. ( Türkiye 16, Irak 13) Sıralamada en son sırada Suriye 1
puanla yer aldı. Yani toplamda 195
ülkenin katıldığı sıralamada Türkiye 146.sırada. Rapora göre Türkiye son 10
yılda özgürlüklerin en çok gerilediği 2.
ülke.
DEMOKRATİK DEĞERLER
The Economist’in araştırma bölümü
Economist Intelligence Unit (EIU) tarafından derlenen Demokrasi indeksi veya
demokrasi dizini 167 ülkede demokrasinin
durumunu ölçmeyi ve beş temel kategoride derlemeyi amaçlıyor. EIU’ya göre
demokrasiyi şekillendiren ve sınıflandırmada incelenen unsurlar :Seçim süreci
ve çoğulculuk, sivil özgürlükler devlet fonksiyonları, politik katılım, politik
kültür.
Demokrasi İndeksi Raporu’na göre
dünyada tam demokrasiye ulaşmış ilk beş ülke : Norveç (9,81), İzlanda(9,34),
İsveç(9,26), Yeni Zelanda(9,25) , Kanada (9,24). 167 ülke sıralamasında Türkiye
104. sırada bulunuyor. (4,48)
HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ
Hukukun Üstünlüğü Endeksi’nde
ülkeler; hukukun üstünlüğü, hükümetin gücünün sınırlandırılması, yolsuzlukla
mücadele, şeffaflık, temel haklar, kişilerin can ve mal güvenliği, hukuki ve
idari düzenlemelerin uygulanması ve vatandaşların adalete erişebilirliği
kriterleriyle sıralandı. Endekse göre ilk beş ülke Danimarka, Norveç,
Finlandiya, İsveç, Avusturya. Türkiye 126 ülke arasından 106.sırada
ÇOCUK HAKLARI
Çocuk hakları, kanunen veya ahlaki
olarak dünya üzerindeki tüm çocukların doğuştan sahip olduğu; eğitim, sağlık,
yaşama, barınma; fiziksel, psikolojik veya cinsel sömürüye karşı korunma gibi
haklarının hepsini birden tanımlamakta kullanılan evrensel kavramdır.
Çocuk hakları, insan hakları
kavramının içinde ele alınması gereken bir konudur. Bugün, dünyanın birçok
yerinde var olan insan hakları ihlalleri, çocuk boyutunda daha geniş kapsamlı
ve büyüyerek, müdahale edilmesi daha zor bir şekilde yer almaktadır.
A) SAĞLIKLI YAŞAM HAKKI
Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına
Dair Sözleşme'nin çok sayıda maddesi çocukların sağlıklı bir yaşam
sürdürmelerini desteklemektedir. Sözleşme'nin 6. maddesine göre her çocuk esas
olarak yaşama hakkına sahiptir. İlaveten, 24. madde gereğince her çocuk
ulaşılabilir en yüksek sağlık standartlarından yararlanabilmelidir; gerekli
tedavi ve iyileştirme hizmetlerinden faydalanabilmelidir. İhmal edilen, terk
edilen, istismara uğrayan ya da işkenceye tâbi tutulan çocukların
iyileştirilmesi ve yeniden topluma kazandırmasından devletler sorumludur.
B)EĞİTİM HAKKI
Eğitim hakkı, çocukların en önemli haklarından biridir. UNICEF'in 1999 tarihli raporunda da belirttiği gibi okuma-yazma bilmeme çok ciddi sorunlara neden olmaktadır. Anne ve çocuk ölümlerinin önde gelen etkenlerinden biri, annenin eğitim düzeyinin düşüklüğü veya okuma-yazma bilmemesidir. Bu halde çocuğun en temel hakkı olan yaşama hakkı ile eğitim hakkı arasında yakın bir ilişki bulunmaktadır. Yaşama hakkının yanı sıra, çocuğun bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve ahlak gelişimi için eğitime gereksinimi vardır. İnsanın doğuştan getirdiği yeteneklerini geliştiren en önemli araç eğitimdir.
C)ŞİKAYET HAKKI
İsveç, Finlandiya ve Ukrayna başta olmak üzere pek çok ülke, çocuk haklarını korumaya yönelik şikayet merciileri oluşturmuştur. Çocuk hakları ihlallerinin değerlendirilmesine yönelik ilk şikayet mercii, 1981 yılında Barneombudet adı altında Norveç'te kuruldu. Başlıca görevleri arasında tehlike altında olan çocukların güvenliğini sağlamak, çocukların toplum içinde söz sahibi olmalarını teşvik etmek ve eğitim, sağlık, kültür gibi konuları esas alarak çocukların içinde yetiştikleri koşulları denetlemek olan ombudsman, yasalar çerçevesinde bağımsız ve tarafsız olarak hareket etmektedir.
D)ÇOCUK İŞÇİ
Uluslararası Çalışma Örgütü'nün
verilerine göre dünya genelinde 200 milyondan fazla çocuk işçi bulunuyor. Bu
ülkelerin başında Hindistan bulunuyor. Çocuk işçiler için en tehlikeli
sektörler arasında tarım, inşaat ve madencilik yer alıyor. Uluslararası Çalışma
Örgütü, yaşları 5 ila 14 olan 132 milyon çocuğun tarım sektöründe çalışmaya
zorlandığına ve bu nedenle eğitim ve sağlık olanaklarından yoksun kaldığına dikkat
çekiyor. Ayrıca çocukların mafya ve çetelerin elinde; zorla gasp ve
yankesicilik suçlarına yönlendirilmesi, duygusal istismarı göz önünde
bulundurarak dilenciliğe teşvik ettirilmeleri verilecek örneklerden
bazılarıdır.
Tüm bu durumlar göze alındığında
U.S. News & World Report araştırmacıları ‘çocuklar için ülke’
araştırmasında sekiz kriter belirledi:İnsan haklarına verilen önem, aile dostu
olmak, toplumsal cinsiyet eşitliği, mutluluk, gelir eşitliği, güvenlik düzeyi,
gelişmiş eğitim sistemi ve gelişmiş sağlık hizmeti sistemi. Tüm bu kriterlere
göre en iyi çocuk yetiştirilebilecek ilk beş ülke: Danimarka, İsveç, Norveç,
Finlandiya, Kanada.
CİNSİYET EŞİTLİĞİ
Dünya Ekonomik Forumu (WEF)’nun 2020
raporunda kadınların ekonomiye katılımı,
fırsat eşitliği, eğitim imkanları, sağlık ve kadının siyasi güçlendirilmesi
gibi kriterlere bakıldı.
Dünya ülkelerinin cinsiyet eşitliğine göre
sıralandığı listenin ilk sıralarında İzlanda, Norveç, Finlandiya ve İsveç
bulunurken Türkiye listenin sonlarında yer aldı. Geçen yıl 149, bu yıl ise 153
ülkenin bulunduğu sıralamada Türkiye yine 130. sırada bulunuyor.
Cinsiyet eşitsizliğinin sona
erdirilmesi konusunda çok az ilerleme kaydedildiğini vurgulayan WEF Genel
Müdürü Klaus Schwab, "Bu rapor, derhal harekete geçmemiz gerektiğini
açıkca ortaya koyuyor. Bu hızla devam edersek eşitsizliğin ortadan kaldırılması
bir asır alacak" diye konuştu.
Rapora göre kadınların erkeklerle eşit haklara sahip olması için en az 100 yıl, erkeklerle eşit ücrete sahip olması için ise 257 yıl geçmesi gerekiyor.
ULUSLARARASI ÇALIŞMA ÖRGÜTÜ(ILO)
ve AVRUPA ARAŞTIRMA KURUMU (EUROFOUND)
ILO ve Avrupa Araştırma Kurumu (Eurofound)
tarafından Mayıs 2019’da yayınlanan “Çalışma Koşullarına Küresel Bakış” adlı
ortak rapor Program’ın İkinci Faz’ına tabi ana konular olan çalışma saatleri,
cinsiyete dayalı ücret açıkları ve beceri geliştirme olanakları bakımından
Türkiye de dahil olmak üzere dünya genelindeki iş kalitesine ilişkin çarpıcı
bir karşılaştırmalı analiz sunmaktadır.
Rapora göre, AB’de çalışan işçilerin
üçte biri yoğun çalışma (çok kısa bitirme tarihleri ve yüksek hızda çalışma)
yaşarken; Türkiye’de ise çalışanların yarısı yoğun çalışma ile karşı
karşıyadır. Çalışma süreleri, ülkeler arasında büyük farklılık göstermektedir;
AB ülkelerinde çalışan işçilerin altıda biri haftada 48 saatten fazla
çalışırken, Türkiye'de çalışanların neredeyse yarısı bunu yapmaktadır. Ülke
farkı olmaksızın, en düşük eğitim düzeyine sahip kişilerin büyüme ve
becerilerini geliştirme olanaklarına erişimi daha az. ILO'nun insana yakışır iş
tanımının dört temel yapısına, diğer bir deyişle çalışma yaşamında standartlar
ve temel haklar, sosyal diyalog, herkes için sosyal güvenlik ve üretken
istihdama, uymaktan uzak olduğu sonucuna varılabilir.
Tüm bu araştırmalardan gelişmiş ülke
olmada ; ekonomik ve siyasi gücün tek
başına yeterli olmadığını sosyal, kültürel, hukuki, insani, demokratik, politik
değerlerle anlam kazandığını ve bir bütün olduğunu anlıyoruz.
Küreselleşen ve sürekli değişen dünyada
ülkelerin her türlü yeniliğe ve duruma
hazır olması gerektiğinden tüm ülkelerin ortak veya farklı türlü sınavları vardır. Gelişmiş olmak da bu
sınavların ortaklarından biri belki de
en zor ve en uzun olanı...
Hatice Uygun
KAYNAKÇA
Dr. Jacob Assa, What is a Developed
Country?,Developing Economics,2020
Yıldırım Aynur, Gökalp Faysal
Mehmet,Gelişmiş Ülkelerde Kurumsal Yapı ve Uluslararası Rekabet Gücü İlişkisi,
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:31, Sayı:1, Yıl:2016, ss.
1-34
Dünya Atlası,Gelişmiş ve Gelişmekte
Olan Ülkelerin Özellikleri Nelerdir?, Erişim: 18.09.2021
Koyuncu Hüseyin, Türkiye'nin Ar-Ge harcaması ne kadar? En çok
hangi ülkeler Ar-Ge'ye yatırım yapıyor?, Euronews (3 Temmuz 2020)
Sarısoy İdris, Araştırma-Geliştirme
Faaliyetlerinde Türkiye’nin Konumu ve Geleceği: Genel Bir Değerlendirme ve
Öneriler, “Scientific Cooperation for Future International Conference-2016”
konulu konferansta sunulan aynı başlıklı konunun genişletilmiş hali, (5 Nisan
2017)
‘Gelişmiş Ülke’, Wikipedia,31
Ağustos 2021
BBC News, Hukukun Üstünlüğü Endeksi, 1 Mart 2019
Euronews,2020 Cinsiyet Eşitliği Raporu: Türkiye 153 ülke arasında 130. sırada, 17 Aralık 2019
SKD(İş Dünyası ve Kalkınma Derneği), WEF’in Küresel Cinsiyet Eşitsizliği Raporu, 6 Eylül 2018
Küçük Bahtiyar, Dünyanın 'en iyi ülkesi' Kanada; Türkiye kaçıncı sırada? Euronews, 14 Nisan 2019
Akkurt Kemal, Sosyal Demokrasi
Derneği, Dünya’da ve Türkiye’de Kadın Hakları, 9 Mart 2020
Yorumlar
Yorum Gönder