BİR KUŞAK BİR YOL PROJESİ BALKANLAR

 

Dünya tarihini derinden etkilemiş ticaret yollarından biri olan İpek yolu coğrafi keşiflerin başlaması ve yeni dünyaların keşfedilmesiyle zaman içinde önemini kaybedip tarih sahnesindeki önemini kaybetmiştir. 21. Yüzyılda İpek yolunun başladığı Çin’in tekrardan dünya sahnesinde önemli bir konuma gelmiştir. Çin’in dünya ticaretinde bir hegemonya haline gelmeye başlamasıyla bu tarihi yolun kaderi de değişmeye başladı. 2013 yılında Çin devlet başkanı Şi Cinping Kazakistan’da ipek yolunun eski dünyada kültürel ve etkileşimsel değerlerinin çok fazla olduğunu ve Bu yolun tekrardan canlandırılması gerektiğini belirtti. Bu yolun tekrardan canlandırılmasının en büyük nedeni ise Çin’in durağanlaşan ekonomisidir. Özellikle yeni pazarların bulunamaması Çin’in üretim fazlası vermesine sebep olmuştur. Çin’in tekrardan ekonomisini canlandırması için bir kuşak bir yol projesi önemli bir yere sahiptir. Bir kuşak bir yol projesi sayesinde Çin yeni pazarlara ulaşmayı hedeflemektedir. Bu pazarlar arasında gelişmiş bir bölge olan Avrupa’da dahildir. Avrupa pazarına ulaşımın bir yolu Balkanlar olduğu için bu projede balkanlarda önemli bir yere sahiptir. 19. yüzyıldan 20. yüzyılın ilk çeyreğine kadar balkanlar tam bir çatışma bölgesi olarak sık sık dünya gündeminde olsa da I. Dünya savaşı ardından yavaş yavaş dünya sahnesindeki önemini kaybetmeye başlamıştır. 21. Yüzyılda ise balkanlar istikrarlı bir bölge haline gelmiş olsa da yabancı yatırım ve ticaret bakımından son derece zayıf kalmıştır. Bölgede kısmen ABD ve Rusya hegemonyası hakimiyeti  vardır.  Çin’de balkan coğrafyasında Askeri olmasa da Ticari anlamda aktif olmak istemektedir. Balkanlar, Bir kuşak bir yol projesinin Avrupa ayağı için önemli çünkü Balkanlar tarih boyunca Asya ve Avrupa arasında bir köprü vazifesi görmüş,  uluslar Balkan coğrafyası üzerinden Avrupa ve Asya’ya geçmiştir.

Çin bugün deniz ipek yolu (Sarı Deniz, Hint Okyanusu, Kızıl Deniz, Süveyş Kanalı ve Akdeniz’i kat ederek Yunanistan’ın Pire ve İtalya’nın Venedik limanlarından Avrupa’ya ulaşan bir deniz yolu) ve Çin-Orta Asya-Batı Asya ekonomik koridoru sayesinde balkanlar üzerinden gelişmiş Avrupa pazarına ulaşmayı hedeflemektedir. 2008 yılında Yunanistan’ın ekonomik krize girmesiyle yönünü Çin’e çevirmiş, 2009 yılında yapılan anlaşmalarla Yunanistan Pire limanının 2/3’ sini 35 yıllığına Çine kiralamıştır. Daha sonra Çin 2016 yılında ABD’nin karşı çıkmasına rağmen Pire limanındaki yatırımlarını arttırdı. 2018’de Çin ve Yunanistan arasında imzalanan anlaşmayla birlikte Çin ve Yunanistan’ın ilişkileri daha da derinleşmeye başlamıştır.  2019 yılında Çin, pire limanına 600 milyon Euro daha ek yatırım yaptı. Bu anlaşmalarla Yunanistan Akdeniz’de ve AB üzerindeki etkilerini arttırmayı amaçlarken aynı zamanda bütçe krizinin derinleşmesini de engellemeye çalışmaktadır.  Avrupa’nın ilk giriş ve çıkış yeri olması bakımından Pire limanının değeri önemlidir. Çin Pire limanıyla Avrupa’nın kapılarını açma konusunda önemli bir adım atmıştır. Güney Avrupa, Çin için stratejik öneme sahiptir. Ve Pire limanı bunun en önemli kanıtıdır.

 Balkanların gelişmesi ve bir kuşak bir yol projesine katılımlarını amaçlayan bir diğer önemli atılım ise 16+1 işbirliği platformudur. Platform, 2012 yılında Varşova’da başladı. Çin 10 milyar dolarlık bir yatırım fonu kurdu. Daha sonra bunu fonu genişletti. Platformun amacı Çin-Orta ve Doğu Avrupa Ülkelerinin işbirliğini kapsamaktadır. Yunanistan haricinde bütün balkan ülkeleri bu platformda yer almışlardır. Çin, İşbirliği platformu sayesinde Avrupa ülkeleriyle bağlantı şebekesi, endüstriyel işbirliği, altyapı tesisleri, finans, kalite kontrolü ve kültür gibi alanlarda daha fazla işbirliği amaçlamaktadır. 16 ülkenin hepsi Çin’in bir kuşak bir yol projesinde yer alıyor. Çin'in 16+1 işbirliği platformu ülkelerine yatırımı 9 milyar doları aşmış durumda. Bu ülkelerin Çin'deki yatırımlarıysa 1,4 milyar dolar civarında. Çin ile üye ülkeler arasında ticaret hacmi 49 milyar dolardır. Çin Hırvatistan’da hem limanlar hem de tren yolu üzerindeki yatırımları ile İtalya’ya kesintisiz ulaşım sağlamayı ve gümrük problemleri yaşamamayı hedeflemektedir. Makedonya da Çin ile yeni anlaşmalar imzalamıştır. Özellikle Makedonya’nın geçiş güzergahı üzerinde olması Yunanistan ve Sırbistan’ı tren yolu üzerinden birbirine bağlaması ve yine önemli deniz limanlarına sahip olan Arnavutluk’a karadan erişim için Makedonya önemli bir yere sahiptir. Bu önemli jeopolitik konumundan dolayı AB dışında Çin sermayesi de ülkeye girmeye başlamıştır. Makedonya’dan sonra önemli bir başka Balkan ülkesi Sırbistan da Çin ile önemli anlaşmalar imzalamıştır. Macaristan ile hızlı tren hattına sahip olması, Tuna nehrinin ticari ilişkilere açık olması ve Rusya ile olan ilişkilerinden dolayı Çin, Sırbistan’a önemli yatırımlar yapıp, buradaki sermayesini genişletmektedir. Çin için bir diğer önemli Balkan ülkesi Karadağ’dır. AB’ye aday ülke olması ve 2023’te girmeyi hedeflediği için yabancı yatırımların uğrak yeri olması, para birimi olarak Euro kullanması, limanlarının olması, Akdeniz’e ve İtalya’ya yakın olması Çin’i cezbetmiştir. Üstelik Karadağ AB’ye yakın zamanda gireceği için o döneme kadar Çin’in yatırımları değerlenecektir, bu sayede Çin AB’ye karşı herhangi bir sorumluluk almadan hem serbest ticaret anlaşmaları gerçekleştirebilecek hem de gümrük vergisinden daha az yüzde ile vergilendirilebilecektir. 

AB ise bu konuda çekingen davranmaktadır. Çünkü Çin’in bölge üzerindeki bu girişimlerinin AB’yi bölmesinden korkuluyor. Arjantin’de bir araya gelen Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi, Bulgaristan Dışişleri Bakanı Ekaterina Zaharieva ile görüşmesinde Wang Yi “Çin ile Orta ve Doğu Avrupa ülkeleri arasındaki “16+1” yıllık zirveleri, bir bütün olarak AB için yararlıdır“ dedi. Ve Çin’in kıtayı ayırmak istediği görüşlerini reddetti. AB’nin çekincelerine rağmen AB üyesi olup Çin’in bir yol bir kuşak projesine katılan ülkeler var.  Bunun hatırı sayılır bir kısmı ise Balkan ülkelerinden, her yıl bölgede yatırımlarını arttıran Çin, sınırlı bir ekonomiye ve sermayeye sahip olan Balkanlar için gelecekte önemli bir ekonomik dayanak olacak gibi görünüyor.

 

 YAKUP ÇAKMAK                           

SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER

MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ

KAYNAKÇA

1-) SERDAR YILMAZ / BİR YOL BİR KUŞAK PROJESİ


Yorumlar

Popüler Yayınlar