UZAKTAN EĞİTİMİN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI
Çin'in
Wuhan kentinde çıktıktan haftalar sonra küresel bir salgın halini alan ve
binlerce insanın ölümüne neden olan korona virüsü (COVİD-19) tüm dünyada büyük
panik yarattı. Türkiye’de Pandemi seviyesine gelen korona virüs tedbirleri
kapsamında okulları tatil ettikten sonra bahar döneminde yüz yüze eğitim yerine
uzaktan eğitim yapılması kararı alındı. Peki, uzaktan eğitim nedir?
1-Uzaktan
eğitim nedir?
Uzaktan
eğitim, zamandan ve mekandan tamamen bağımsız bir şekilde öğrencinin ve öğretim
üyesinin kampüse gelme zorunluluğu olmadan mevcut var olan bilgisayar
teknolojileri ile tamamen sanal ortamda canlı, görüntülü, sesli olarak
derslerin işlendiği, katılımcının istediği zaman bunları tekrar izleyebileceği
ve görüntüleyebileceği, günümüz şartlarında eğitim ve öğretimin hızla
bilgisayar ortamında geçtiği akılcı, çağdaş, yenilikçi bir eğitim sistemidir. Uzaktan
eğitim zaman ve mekandan bağımsız olarak öğrenme-öğretme faaliyetlerinin
yürütüldüğü bir eğitim sistemidir. Uzaktan eğitim bireye kendi istediği
zamanda, kendi hızında öğrenme olanağı sağlarken, geniş kitlelere de eğitim
hizmetleri sunar. Uzaktan eğitim, fiziksel koşulların olumsuzluklarını ortadan
kaldıracak bir eğitim sistemidir. Temel teknolojik araç-gereçlerin gelişimi ile
birlikte uzaktan eğitim teknolojileri de büyük bir hızla gelişmektedir. Bu
gelişim uzaktan eğitimi geleneksel eğitime güçlü bir alternatif haline
getirmiştir.
2-Uzaktan eğitimin avantajları nedir?
· Fiziksel engelli öğrencilere eğitim
olanağı sağlar.
· Geleneksel eğitimden yararlanamayan
kişiler için idealdir.
· Çalışan, çocuklu kişilerin
öğrenimlerine devam edebilmesini sağlar.
· Bilgiye hızlı ve kolay bir şekilde
erişme imkanı sağlar. Yüz yüze eğitimde gereken ulaşım, barınma, konaklama,
beslenme gibi ek harcamaları ortadan kaldırır.
· Zaman ve mekandan bağımsız olması
yönüyle öğrencilerin eğitim ortamına internet erişimi olan herhangi bir yerden
7/24 erişim olanağı sağlar.
· Uzaktan eğitimde kayıt sistemi de
bulunduğundan kişi istediği zaman aldığı dersleri tekrar dinleme imkanı
bulmakta, hata yaptığı konularda tekrarlayarak kalıcı ve doğru bir öğrenme
sağlanmaktadır.
· Eğitime katılacak öğrencinin çalışma
ortamını tamamen kendinin belirlemesi, öğrenciye konforlu bir ortamda çalışma
yapma imkanı sunmaktadır.
· Öğrencinin çalışmalarını kendi
evinden, işyerinden ve hatta toplu taşıma aracında dahi sürdürmesi mümkündür.
· Uzaktan eğitim öğrencilerin kendi
başına öğrenme kabiliyetlerini geliştirmektedir.
· Zamandan bağımsızdır.
3-
Uzaktan eğitimin dezavantajları nedir?
· Öğrenci gerçek bir sınıf ortamında
ders işlemediği için motivasyon eksikliği yaşayabilir. Bu durumda öğrencinin
kendini tam olarak öğrenci gibi hissetmesine engel olmaktadır.
· Sınıf ortamı olmadığı için öğrencinin
bir sınıf arkadaşı da olmamakta, ders notu ve fikir alışverişi de yapamamaktadır.
· Deneysel ve uygulamalı bir eğitim
alma söz konusu değildir.
· Bireysel bir öğrenme şekli olduğundan
grup çalışma kültürü alınamaz.
· İnternet bağlantısının olduğu her
yerden alınan bir eğitim olmasına rağmen bağlantı sorunlarında uzaktan eğitim
kesintiye uğrayabilir.
· Her evde her öğrencide bilgisayar ve
internet bağlantısı bulunmadığı için bazı öğrencilerin eğitimi kesintiye
uğrayabilir.
· Eğitimde etkileşimin yetersiz olması
veya olmaması durumunda öğretmenin mimik, vücut hareketleri, ses tonu gibi
anlatımı doğrudan etkileyecek yardımcı unsurlardan yararlanamaması uzaktan
eğitimin dezavantajları olarak sıralanabilmektedir.
SONUÇ;
Ülkelerin
gelişmelerini sağlamak için eğitime ve öğretime önem vermelerinin gerekliliği
kaçınılmazdır. Genç nüfusu yüksek olan ülkemizin bu nüfusa; bilgi çağının
gerekliliklerini sağlamak durumundadır. Uzaktan eğitim günümüz teknolojileri
ile etkili bir şekilde verilmektedir fakat, çoğu öğrenci henüz böyle bir
uygulamaya alışma aşamasındadır. Türkiye’de öğrencilik hayatına başladığı andan
itibaren yüz yüze eğitim gören öğrencilerin bazıları maalesef pandemi döneminde
geçilen online eğitime adapte olamamıştır. Uzaktan eğitime adapte olmadığı için
çoğu öğrenci motivasyon eksikliği yaşamaktadır. Türkiye’de yaklaşık 4 milyon
öğrenci bilgisayar, tablet vb. cihazlara sahip olmadığı ve internet erişimi
sağlayamadığından pandemi döneminde online eğitime katılamamaktadır. Türkiye’de
öğrencilerin çoğunluğu henüz online eğitime adaptasyon sürecindeyken bazı
öğrencilerde evlerinde ve ailelerinin yanında olduğu için online eğitimden
oldukça memnun.
Kaynakça:
Yorumlar
Yorum Gönder