UZAKTAN EĞİTİMİN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI


    Çin'in Wuhan kentinde çıktıktan haftalar sonra küresel bir salgın halini alan ve binlerce insanın ölümüne neden olan korona virüsü (COVİD-19) tüm dünyada büyük panik yarattı. Türkiye’de Pandemi seviyesine gelen korona virüs tedbirleri kapsamında okulları tatil ettikten sonra bahar döneminde yüz yüze eğitim yerine uzaktan eğitim yapılması kararı alındı.  Peki, uzaktan eğitim nedir?


1-Uzaktan eğitim nedir?

Uzaktan eğitim, zamandan ve mekandan tamamen bağımsız bir şekilde öğrencinin ve öğretim üyesinin kampüse gelme zorunluluğu olmadan mevcut var olan bilgisayar teknolojileri ile tamamen sanal ortamda canlı, görüntülü, sesli olarak derslerin işlendiği, katılımcının istediği zaman bunları tekrar izleyebileceği ve görüntüleyebileceği, günümüz şartlarında eğitim ve öğretimin hızla bilgisayar ortamında geçtiği akılcı, çağdaş, yenilikçi bir eğitim sistemidir. Uzaktan eğitim zaman ve mekandan bağımsız olarak öğrenme-öğretme faaliyetlerinin yürütüldüğü bir eğitim sistemidir. Uzaktan eğitim bireye kendi istediği zamanda, kendi hızında öğrenme olanağı sağlarken, geniş kitlelere de eğitim hizmetleri sunar. Uzaktan eğitim, fiziksel koşulların olumsuzluklarını ortadan kaldıracak bir eğitim sistemidir. Temel teknolojik araç-gereçlerin gelişimi ile birlikte uzaktan eğitim teknolojileri de büyük bir hızla gelişmektedir. Bu gelişim uzaktan eğitimi geleneksel eğitime güçlü bir alternatif haline getirmiştir.

2-Uzaktan eğitimin avantajları nedir?

·       Fiziksel engelli öğrencilere eğitim olanağı sağlar.
·       Geleneksel eğitimden yararlanamayan kişiler için idealdir.
·       Çalışan, çocuklu kişilerin öğrenimlerine devam edebilmesini sağlar.
·       Bilgiye hızlı ve kolay bir şekilde erişme imkanı sağlar. Yüz yüze eğitimde gereken ulaşım, barınma, konaklama, beslenme gibi ek harcamaları ortadan kaldırır.
·       Zaman ve mekandan bağımsız olması yönüyle öğrencilerin eğitim ortamına internet erişimi olan herhangi bir yerden 7/24 erişim olanağı sağlar.
·       Uzaktan eğitimde kayıt sistemi de bulunduğundan kişi istediği zaman aldığı dersleri tekrar dinleme imkanı bulmakta, hata yaptığı konularda tekrarlayarak kalıcı ve doğru bir öğrenme sağlanmaktadır.
·       Eğitime katılacak öğrencinin çalışma ortamını tamamen kendinin belirlemesi, öğrenciye konforlu bir ortamda çalışma yapma imkanı sunmaktadır.
·       Öğrencinin çalışmalarını kendi evinden, işyerinden ve hatta toplu taşıma aracında dahi sürdürmesi mümkündür.
·       Uzaktan eğitim öğrencilerin kendi başına öğrenme kabiliyetlerini geliştirmektedir.
·       Zamandan bağımsızdır.

3- Uzaktan eğitimin dezavantajları nedir?

·       Öğrenci gerçek bir sınıf ortamında ders işlemediği için motivasyon eksikliği yaşayabilir. Bu durumda öğrencinin kendini tam olarak öğrenci gibi hissetmesine engel olmaktadır.
·       Sınıf ortamı olmadığı için öğrencinin bir sınıf arkadaşı da olmamakta, ders notu ve fikir alışverişi de yapamamaktadır.
·       Deneysel ve uygulamalı bir eğitim alma söz konusu değildir.
·       Bireysel bir öğrenme şekli olduğundan grup çalışma kültürü alınamaz.
·       İnternet bağlantısının olduğu her yerden alınan bir eğitim olmasına rağmen bağlantı sorunlarında uzaktan eğitim kesintiye uğrayabilir.
·       Her evde her öğrencide bilgisayar ve internet bağlantısı bulunmadığı için bazı öğrencilerin eğitimi kesintiye uğrayabilir.
·       Eğitimde etkileşimin yetersiz olması veya olmaması durumunda öğretmenin mimik, vücut hareketleri, ses tonu gibi anlatımı doğrudan etkileyecek yardımcı unsurlardan yararlanamaması uzaktan eğitimin dezavantajları olarak sıralanabilmektedir.

 SONUÇ;

   Ülkelerin gelişmelerini sağlamak için eğitime ve öğretime önem vermelerinin gerekliliği kaçınılmazdır. Genç nüfusu yüksek olan ülkemizin bu nüfusa; bilgi çağının gerekliliklerini sağlamak durumundadır. Uzaktan eğitim günümüz teknolojileri ile etkili bir şekilde verilmektedir fakat, çoğu öğrenci henüz böyle bir uygulamaya alışma aşamasındadır. Türkiye’de öğrencilik hayatına başladığı andan itibaren yüz yüze eğitim gören öğrencilerin bazıları maalesef pandemi döneminde geçilen online eğitime adapte olamamıştır. Uzaktan eğitime adapte olmadığı için çoğu öğrenci motivasyon eksikliği yaşamaktadır. Türkiye’de yaklaşık 4 milyon öğrenci bilgisayar, tablet vb. cihazlara sahip olmadığı ve internet erişimi sağlayamadığından pandemi döneminde online eğitime katılamamaktadır. Türkiye’de öğrencilerin çoğunluğu henüz online eğitime adaptasyon sürecindeyken bazı öğrencilerde evlerinde ve ailelerinin yanında olduğu için online eğitimden oldukça memnun.


Kaynakça:

                                                                                 HATİCE NUR YILDIRIM

Yorumlar

Popüler Yayınlar